Monday, December 12, 2011

teman ilmu ( homemade!!! puisi for dinner PDP )

sayu terngiang suara ibunda ayahnda tercinta...
mengharap serimbun kejayaan mekar disinar cahaya..
kita ini gigih berusaha sekelam manapun beban dirasa...
ketika diri ini mencari ilmu yang nampak samar dalam cahaya..
kadangkala tersungkur jua dilembah kegelapan..
kerana adakalanya langkah kita tersasar...

berkorban menyulam ilmu setiap masa adakalanya kita alpa..
kadangkala keringat lelah buat kita berputus asa..
dalam relung waktu...datang teman bisikkan bicara keinsafan..
teman memberi kekuatan tika kita diuji dengan dugaan...
saat aku mulai hilang keyakinan...
TEMAN...kalianlah yang menyalakan harapan...

TEMAN...dalam relung waktu mengejar ilmu...
aku menitiskan air mata keharuan...
kerana kau datang disaat aku malang...
disaat aku mula merasai cita-cita ku terhalang..
terhalang oleh semua kealpaan dunia...

buat para TEMAN yang terlahir dalam relung waktuku mencari ilmu...
yang telah hadir dalam absen diriku..
tiada kata yang dapat mampu kurungkai..
semua tercantum dalam ukiran hati yang tidak bisa bernyanyi...

aku bersyukur ya allah...
seluas lautan pun bukanlah menjadi ukurannya...
segala ilmu yang ku cari adalah milikmu ILAHI... tuhan maha pemurah..
bukan miliku pinjaman sementara..
syukur alhamdulilah...
kerana tika jasad gigih meneroka ilmu,kau berikan teman disisiku......




puisi ni dikarang pada hari jumaat jam 3 pagi =)
tugasan membaca puisi bersama sahabat kitee cik hasrulnizam hassan...
=)


                                                   TEMAN BERPUISI....... =)

1 comment: