Sunday, June 5, 2011

mat rempit *phewww

bismilahirahmanirahim...wah..berapa hari dah xupdate ni..a kind of busy lately..so many things happen la..dugaan dugaan..so,i want to express my dissatisfaction on the issue of illegal racing...mat rempit...but y??mat rempit,kalau diperhatikan,isu ni dah lapuk utk diperdebatkan.So aku bukan nak berdebat psl "keburukan merempit" or jauh sekali la kan utk me'list'kan "kebaikan merempit" but a few days ago.my little brother col aku la,dgn nada yg sgt sgt ketakutan he said 'kak mira kak mira,yien dgn abang xbalik rumah,kami kena ligan(kejar)" n tanpa aku sempat bertanya soalan,terus dia putuskan talian...dipendekkan cerita la...abang naz yg menaiki kereta dgn adik yien BERTEMBUNG dgn sekumpulan mat rempit dekat selekoh...bertembung ja..xdan nak ada aksi langar2 lagi..kalau ada pun..TERlanggar  la..sbb dah selekoh..kdg2 xperasan...tetiba ja ada sorang mamat ni naik scrambler (moto paling hudoh penah aku tengok) menghampiri kereta abang naz...dan xsemena-mena meletakkan sebelah kakinya diatas kereta abang naz n tunjuk2 jari kat abang naz (bg warning la kut)..norgh...ni habis stail la..habis samseng la ni..abg naz n yien yg tengah teketaq2 buat xtau ja la...blah dari tmpat tu lepas dikepong oleh lebih kurang 10 org mat rempit.tapi geng2 tadi ni ikut dia! dia apa lagi,xbalik rumah la takut mat2 rempit 10 ekor tu tau rumah kat mana...larikan diri mcm dlm drama smpai ke bertam (jauh la dari kulim p smpai ke bertam)..so lepas tgk mat2 rempit ni xikut dah,abang naz balik rehat kat rumah paksu,sbb dia takut nak balik rumah...
ok..aku xmau la cerita lebih2 apa yang abang aku buat lepas tu kan..report polis n bla bla bla...aku nak cakap pasal MAT REMPIT ni..MELAYU...sekali lagi ditegaskan disini meLAYU...omg..apa dah terjadi dengan bangsa aku???i dont really understand how dis kind of people punya mind set!!bgaimana depa ni berfikir dan TAHAP apa depa ni menggunakan akal untuk berfikir..phewwwww!!!! kalau tgk pada kejadian,aku akan paham kenapa depa kejar abang aku KALAU ABANG AKU DAH LANGGAR DEPA.. tp ini...xlanggar lagipun..just terkejut betul2 dekat corner jalan tu depa bertembung..ITU SAHAJA..dan perlukah mat2 rempit ini mengelilingi kereta abang aku dan dgn sikap yang terlalu kurang adab meletakkan kaki kat kereta abang aku,n kejar abg aku himpit2 kereta dia...wah..im so 'PROUD' la of dis people...BERANI 'xbertempat'..mak kata...org2 mcm ni mmg ada,kita kena hormat depa,itu "jalan" depa..ouh??wth!
ok..bila aku marah,aku mulalah nak menyebut hal 'melayu' or 'bangsa' aku,mcmana la aku xmrah dgn org melayu kita ni...mengaku melayu islam..tetapi XMENGGUNAKAN AKAL YANG TUHAN DAH BERIKAN DENGAN SEBAIK MUNGKIN..otak ada,tp akal tu letak dekat lutut..melayu kita selalu mcm ni..bila kutuk bangsa sendiri,dikatakan tidak sayang bangsa,tp SBB AKU SAYANG BANGSA aku la..aku nak cakap ni,sgt malu bila bercakap mengenai mentaliti bangsa melayu,aku betul2 xpaham dgn mat2 rempit td,mcmana depa berfikir.yes,ramai org melayu kita dah berjaya..alhamdulilah la kan...tp bercakap mengenai mat2 rempit ni.aku langsung xsuka.jgn ditanya "apa salah depa" "apa depa buat smpai hang xsuka"..tgk sajala mat2 rempit kes abang aku,xmasuk akal langsung..n aku always keep saying kat mak n abah "kera kalau ada akai pun depa guna,inikan pulak manusia,ada akai xmau guna"..xmau kutuk lebih2..anda pun fikir sendirilah,masing2 ada tanggapan masing2...tp aku cukup xsuka dengan manusia yang sebegini rupa..memalukan identiti bangsa..biarkan meLAYU terus LAYU...xpernah berfikir diluar kotak,pemikiran terlalu sempit...sekian...assalamualaikum..















No comments:

Post a Comment